آهنگساز خاطرههای جاویدان
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۶۱۲۰
همایون خرم، نوازنده ویولن، موسیقیدان و آهنگساز ایرانی، استاد دانشگاه موسیقی و رهبر ارکستر سازهای ملی بود که ۲۸ دیماه ۱۳۹۱ درگذشت.
به گزارش خبرنگار ایمنا، همایون خرم نهم تیرماه ۱۳۰۹ در بوشهر زاده شد. وی نوازنده، موسیقیدان، آهنگساز و یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. از آنجا که مادرش شیفته موسیقی ایرانی بود و از بین مقامهای موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون علاقهای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خرم در ۱۱ سالگی به مکتب استاد ابوالحسن صبا راه یافت و چند سال بعد بهعنوان نوازنده در ۱۴ سالگی در رادیو بهتنهایی نوازندگی کرد. بعدها در بسیاری از برنامههای موسیقی رادیو، بهویژه در برنامه گلها، بهعنوان آهنگساز، تکنواز ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد. همایون خرم ضمن تسلط در نوازندگی و بداههنوازی، آهنگسازی خلاق و کمنظیر و درعینحال مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی است و از این نظر پژوهشگری باارزش ممتاز به شمار میرود.
غوغای ستارگان، خاطرات همایون خرمخرم بهموازات فعالیت عاشقانه و درعینحال محققانه در موسیقی ایرانی، از کسب علم نیز غافل نبود و در اکثر مراحل تحصیل از شاگردان ممتاز بود و تحصیلات خود را تا دانشنامه در رشته مهندسی برق ادامه داد. او همچنین دارای مدرک درجهیک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران بود.
در جلد سوم کتاب موسیقیدان ایرانی، نوشته پژمان اکبر زاده درباره همایون خرم آمده است «اوقات او بیشتر صرف تدریس خصوصی ویولن و فعالیتهای پژوهشی درباره موسیقی ایرانی شد. کتاب غوغای ستارگان در مورد خاطرات هنری همایون خرم است که توسط علی وکیلی از شاگردان خرم نوشته شد، ابتدا بهصورت شفاهی روی نوار تهیه و سپس نوشته و ویرایش شده است.»
آثار شاخص همایون خرمهمایون خرم با هنرمندانی مانند جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، مجید نجاحی، منصور صارمی، جهانگیر ملک و امیر ناصر افتتاح همدوره بوده و همنوازی کرده است.
مشهورترین آثار همایون خرم، توای پری کجایی، امشب در سر شوری دارم، ساغرم شکست ای ساقی، رسوای زمانه، افسانه شیرین، از من بگذرید، اشک من هویدا شد، پیک سحری، یارم گره بر مو زده، بعد از تو هم در بستر غم میتوان خفت، ساقی ببین، دل پریشانم ز غم گرفته، آوای خستهدلان، آهنگسازی آلبوم تنها ماندهام، قطعات اوج آسمان، روزی تو خواهی آمد، فریاد، تنها ماندم، مهر و ماه، پریشان و تو ای پری کجایی، ترانه بوی باران و همچنین آهنگسازی آلبوم رسوای زمانه است که تمام این آثار بیانگر نبوغ همایون خرم در کار آهنگسازی است.
برنامههای متعدد گلهای رنگارنگ، برنامههای موسیقی رادیو، برنامههای بداههنوازی در رادیو، برنامه تکنوازان با همکاری هنرمندان دیگر بهصورت همنوازی؛ همچنین همنوازی با هنرمندانی مانند جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و منصور صارمی همراه با ضرب جهانگیر ملک و امیر ناصر افتتاح ازجمله فعالیتهای خرم است.
کتابهای نوای مهر و ۱۰ آهنگ برای تار و سهتار نیز از آثار مکتوب همایون خرم بشمار میروند.
این موسیقیدان و آهنگساز سرشناس ایرانی ۲۸ دیماه ۱۳۹۱ در بیمارستان دی بر اثر سرطان روده درگذشت.
کد خبر 549645منبع: ایمنا
کلیدواژه: همایون خرم تو ای پری کجایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موسیقی ایرانی همایون خرم آهنگ سازی آهنگ ساز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۶۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز ستار اورکی (آهنگساز فیلمهای سینمایی) بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، ستار اورکی آهنگساز سینمای ایران گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقهمند شوم و آن را دنبال کنم.
او با بیان اینکه فکر نمیکرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمیتوانستم نسبت به جنگ بیتفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری میکردیم.
آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمیتوانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بیتفاوت باشم. در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.
تجربه همکاری اورکی با مسعود کیمیایی
وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلمهای مسعود کیمیایی را میدیدم، صدای تلویزیون را میبستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی میساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم میرسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من میخواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلمهای کیمیایی را تشکیل میدهد. او زمانی که فیلمنامهای را مینویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانسبندیها تاکید میکند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفتوگوهایی که انجام میدهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ میبینم.
اورکی خاطرنشان کرد: یادم میآید من و زندهیاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سالها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی میخواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموختهام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفهای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.
سکوت در فیلم موسیقی است
اورکی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته میشود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوتها در فیلم، موسیقی به شمار میرود. همچنین فعالیتهای صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگهای بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل میدهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثر گذاری کمتری خواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است. برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمتگزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است.
انتهای پیام